België: 078 - 480 180 | Nederland: 085 888 1195 [email protected]

Wat kan je doen als je Somfy-buismotor aan vervanging toe is?

Wat kan je doen als je Somfy-buismotor aan vervanging toe is?

Op een bepaald ogenblik zal je merken dat de motor van jouw rolluiken of zonwering problemen gaat vertonen. Zelfs de beste producten zullen verslijten of kapot gaan.

 

Indien jouw Somfy-buismotor defect is, of zodanig versleten dat hij dient te worden vervangen, kijk dan eerst en vooral na hoe oud hij is.

De productiedatum van je Somfy-buismotor is niet gelijk aan de installatiedatum van je rolluiken of zonwering; de motor kan enkele maanden ouder zijn.

Een bonafide leverancier meldt de correcte productiedatum van de motor bij aankoop en zet deze op zijn factuur. Indien je deze gegevens niet terugvindt op dit document, verwijder dan de motor uit je rolluik of zonwering. Naast het etiket staat de productiecode (zie illustratie).

 

productie-gegevens-somfy-altus-rts-motor

Altus RTS motor – de pijl geeft aan waar het nummer zich bevindt

productie-gegevens-somfy-motor-nummer-detail

Detail

 

Noteer de informatie en neem contact op met Somfy of met een Somfy-dealer. Zij laten je de precieze leeftijd van je motor weten. Vervolgens zijn er drie mogelijkheden:

  1. De motor is nog onder garantie
  2. De motor is niet langer onder garantie

 

 

De motor is nog onder garantie

De motor is minder dan vijf jaar oud. Prima! Somfy repareert of vervangt hem gratis.

 

Houd wel rekening met het volgende:

  1. Reparatie kan enkele weken duren. Gedurende deze tijd kan je jouw rolluiken niet gebruiken. Heb je een goede dealer? Contacteer hem dan. Eventueel heeft hij een motor in voorraad of kan hij jou een leenmotor ter beschikking stellen.
  2. De verzendkosten zijn voor jouw rekening. Uitzonderlijk neemt de dealer deze op zich.
  3. De garantie van de motor vervalt in geval van waterschade of bij onjuist gebruik (te lichte motor voor het rolluik, verkeerde montage…)

 

De motor is niet langer onder garantie

Als de motor niet langer onder de garantie valt, dan moet je helaas een nieuwe kopen.

Somfy repareert motoren ouder dan 5 jaar niet en levert ook geen losse componenten, dus je kunt ook niet zelf aan het knutselen slaan.
Al ken ik wel klanten die bijvoorbeeld zelf een condensator hebben vervangen en zo toch nog de motor zelf hebben kunnen maken.

Als je dus verstand van electronica hebt, is dat nog een mogelijke optie.
Wij kunnen hier helaas geen ondersteuning in bieden.

Waar we wel mee kunnen helpen is ervoor te zorgen dat als de nieuwe motor gekocht is, je alle ondersteuning krijgt om je rolluik weer werkend te krijge.
Dat houdt in:
– Snelle levering (veelal uit voorraad) van vervangende motor – zo zit je niet lang in het donker

– Ondersteuning en advies bij draadloos bedienbare motoren, zodat de nieuwe motor snel en goed geprogrammeerd is

– Advies bij mogelijke upgrades om meteen extra comfort toe te voegen door een motor te kiezen met extra functies. Dit kost vaak verrassend weinig extra, waardoor je meteen meer uit je rolluik haalt na de vervanging van de motor.
Denk hierbij aan obstakeldetectie, bescherming voor schade door vastvriezen, bediening op afstand of zelfs bediening via je telefoon of tablet.

 

Conclusie

Als je motor problemen vertoont, wacht dan niet tot het laatste ogenblik om hem na te kijken en / of te vervangen. Eerst en vooral kan het zijn dat, door te wachten, jouw motor op het nippertje buiten garantie valt. Ten tweede kan de reparatie enkele weken duren. Gedurende deze tijd kan je jouw rolluiken niet gebruiken.

Indien je nog verdere vragen hebt over Somfy-producten, aarzel dan niet om ons te contacteren per e-mail [email protected]